Kalendář
RSS
Facebook
Twitter
Google+
Nahoru

Kalendář odborných akcí Kalendář odborných akcí


Máte zájem o odborné semináře z psychologie? Stačí sledovat náš kalendář a už žádný nepropásnete.

Přidat RSS kanál Přidat RSS kanál


Zajímají Vás články z určité kategorie, nebo z celého webu? Přidejte si RSS kanál a dostávejte nové články rovnou do mailu.

Facebook
Ooops!

Plugin se zdržel, stiskněte refresh.

Twitter
Psychologon

Jsme i na twitteru. Sledujte nás a sdílejte články, které Vás zajímají...

Google+
Ooops!

Plugin se zdržel, stiskněte refresh.

Selfie zdola zdůrazňují naši dominanci, shora sociální inteligenci

avatar uživatele
Petr Gal
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Floridští psychologové zjistili, že pokud při fotografování selfie zvolíme správný úhel fotoaparátu, ovlivníme to, jak nás ostatní budou vnímat. Můžeme pak působit mnohem dominantněji nebo submisivněji. Letošní studie ukázala, že při pořizování selfie zvyšujeme svou atraktivitu pomocí stejných strategií jako lidé před tisíci lety.

 

Začněme historkou z března 2005. Poté, co prezident George W. Bush uspořádal tiskovou konferenci se svým mexickým protějškem Vicentem Foxem, si američtí novináři všimli, že na fotografiích ze schůzky něco nesedí. U řečnických pultů jsou oba muži stejně vysocí. Jakmile si ale podají ruku, Fox Bushe viditelně převyšuje. Důvod magazíny vzápětí jednoduše vysvětlily: Americký prezident stál celou dobu na stoličce.

Bush byl nepopiratelně hlavou nejmocnějšího státu světa. Co je tedy špatného na tom, pokud ho Fox převyšuje? Proč chtěl na fotografiích zkreslit svou výšku? Nejspíše za tím stály stejné důvody jako ty, s nimiž nevědomě pořizujeme své vlastní fotografie.

Touha po velikosti

 

V přírodě totiž zvířata běžně vyjadřují dominanci a submisi pomocí relativní velikosti (Lorenz, 1993). Dělá to i váš pes, který se zvedne, aby zastrašil sousedovu kočku. Stejný pes, který se před vámi skloní a podá vám packu, když přijdete domů z práce.

Lidé si stejně jako mnozí jiní živočichové spojují velikost s dominancí a podřízením. Kněz stojí u oltáře před klečícími věřícími. Přednášející stojí před sedícím publikem. A král sedí na vyvýšeném trůně před poddanými. Tyto praktiky vyjadřující, kdo je v dané situaci šéfem, vznikly dávno. Máme ale i moderní rituál, jímž se snažíme na druhé udělat dojem svou výškou - selfie!

Jak zařídit, abychom na selfie vypadali větší? Pokud fotoaparát držíte rovně, získáte snímek, který přesně ukazuje, jak vypadáte. Ale co když přístroj přesunete nad nebo pod úrov obličeje? Při selfie shora vypadají tvář a oči větší, takže se zdáte menší a mladší. Fotografováním zespodu zdůrazníte svou čelist a působíte vyšší a dominantnější.

Selfie zbraní v boji o partnery

 

Anastasia Makhanová a její kolegové z Floridské univerzity letos testovali hypotézu, že lidé budou manipulovat s úhlem, z něhož se fotí, pokud budou chtít svou selfie udělat dobrý dojem (Makhanova, McNulty, & Maner, 2017). Domněnku odvodili z evolučních teorií intersexuální a intrasexuální soutěže o partnery (Buss, 1989).

Jak taková „soutěž“ vypadá, si můžeme ukázat na jednoduchém příkladu. Představme si 2 páry: Martina a Martinu, Jana a Janu. Aby zvýšili svou atraktivitu u opačného pohlaví, využívají různé strategie: Martin chodí do posilovny, aby ukázal, že je silný, Jan hodně pracuje, aby zdůraznil, že je výkonný. Oba předvádí, že se dovedou postarat o partnerku. Martina a Jana se zase chlubí svou krásou a mladostí, aby upoutaly pozornost mužů.

Současně však stejná pohlaví soutěží mezi sebou. Muži se snaží být silnější než ostatní, aby přitahovali atraktivnější ženy. Bussova teorie totiž tvrdí, že ženy jsou častěji přitahovány k mužům, kteří ovládají ostatní muže. Zároveň ale tyto ženy očekávají, že titíž muži podporují své manželky. Podobně si snaží svou pozici získat ženy: Spoléhají ovšem spíše na sociální vliv, než na fyzickou velikost nebo sílu.

Makhanová a její kolegové předpokládali, že lidé manipulují s úhlem snímání selfie v závislosti na tom, o jaké publikum mají zájem. Nejprve zkoumali autoportréty zveřejněné muži a ženami na seznamkách a na profesních sítích. Domnívali se, že seznamky souvisí s intersexuální přitažlivostí a profesní sítě naopak s intrasexuální konkurencí.

Výzkumníci stanovili následující hypotézy:

Muži

1.) Fotí selfie zespodu, pokud jejich publikem budou převážně jiní muži (zdůraznění dominance)

2.) Fotí selfie napřímo, pokud jejich publikem budou převážně ženy (zdůraznění podpory)

Ženy

1.) Fotí selfie shora, pokud jejich publikem budou převážně muži (zdůraznění submise)

2.) Fotí selfie napřímo, pokud jejich publikem budou převážně jiné ženy (zdůraznění podpory)

Pozorování snímků na webech tyto hypotézy potvrdilo. Vědci ale chtěli ověřit, zda mohou s proměnnými experimentovat. V univerzitním kampusu oslovili několik studentů, dali jim fotoaparát a požádali je, aby udělali selfie. Polovině z nich řekli, že snímek ukáží lidem stejného pohlaví, polovině, že fotografii uvidí opačné pohlaví. Výsledky opět potvrdily hypotézy, že lidé manipulují s fotoaparátem, aby vytvořili dominantní či submisivní snímky.

Skutečně ale úhel fotoaparátu ovlivňuje i naše vnímání? Účastníci výzkumu sledovali 3 různé snímky mužů a žen: Pořízené shora, zpříma a zezdola. Hodnotili je charakteristikami souvisejícími s dominancí i submisí, popisovali také atraktivitu a další fyzické vlastnosti každé vyfotografované osoby. Muži byli vnímáni jako vyšší, dominantnější a atraktivnější, pokud byli snímáni zespodu. Ženy naopak působily jako mladší, poslušnější a atraktivnější na fotografiích shora (Makhanova, McNulty, & Maner, 2017).

V pravěku jako dnes

 

Výzkum ukázal, že nejenom upravujeme naši vnímanou výšku, ale také, že úhel fotoaparátu ovlivňuje naše mínění o lidech na snímcích. To zřejmě vědomě i nevědomě využíváme, když chceme zapůsobit na druhé. Motivy našeho jednání se podle evoluční psychologie od pravěku příliš nezměnily. Nástroje k jejich dosažení však ano. Proto nepůsobíme na druhé tím, kolik zvířat jsme dnes ulovili, ale prezentujeme své úspěchy třeba na sociálních sítích.

Co si z výzkumu odvést? Přímo se nabízí doporučit několik rad jako vystřižených z koučinkové příručky: Pokud jste muž a snažíte profesně zapůsobit na ostatní muže, pořizujte svá selfie zespodu. Zdůrazníte tím vaši nadvládu. Ženy budou patrně nejvíce přitahovat snímky zpříma, které působí podporujícím dojmem. Pokud se jako žena snažíte profesně zapůsobit na jiné ženy, vyfoťte se napřímo. Dost možná tím ukážete vaši sociální inteligenci. Pro muže budete nejatraktivnější seshora.

Podle výsledků jarního výzkumu bychom tedy měli stále stereotypně považovat za atraktivnější dominantní muže a submisivní ženy. Což ovšem neznamená, že jsme bezmocní pěšáci naší evoluční minulosti. Spíše to ukazuje, že pokud pochopíme, jak tato dynamika funguje, získáváme nad ní moc a dokážeme ji využít.

 

Jde odhalit osobnostní poruchu na Facebooku? Přečtěte si článek Petra Gala: Kolik selfie z vás udělá psychopata?

Zdroje:

Buss, D. M. (1989). Sex differences in human mate preferences: Evolutionary hypotheses tested in 37 cultures [Online]. Behavioral And Brain Sciences, 12(01), 1-. https://doi.org/10.1017/S0140525X00023992

Lorenz, K. (1993). Základy etologie: Srovnávací výzkum chování. Praha: Academia.

Makhanova, A., McNulty, J. K., & Maner, J. K. (2017). Relative Physical Position as an Impression-Management Strategy: Sex Differences in Its Use and Implications [Online]. Psychological Science, 28(5), 567-577. https://doi.org/10.1177/0956797616688885

 

Zdroj obrázku:

https://georgewbush-whitehouse.archives.gov

https://goodsph.wordpress.com/2015/05/07/5-best-selfie-smartphones-2015/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UDÁLOSTI

V současné době nejsou vypsány žádné události.

PARTNEŘI

PSYCHOLOGICKÝ ÚSTAV FFMU

web: http://psych.phil.muni.cz/

Psychologický ústav FFMU

FILOZOFICKÁ FAKULTA MU

web: http://www.phil.muni.cz/

filosofická fakulta masarykova univerzita

KATEDRA PSYCHOLOGIE FFUP

web: http://www.psych.upol.cz//

www.psych.upol.cz

KATEDRA PSYCHOLOGIE FFUK

web: http://psychologie.ff.cuni.cz/

psychologie.ff.cuni.cz

FILOZOFICKÁ FAKULTA UP

web: http://www.ff.upol.cz//

www.ff.upol.cz

WebArchiv

web: http://www.webarchiv.cz

WebArchiv - archiv českého webu

OSEL.CZ

web: http://www.osel.cz/

OSEL.CZ

Inovace v Psychologii

web: http://www.inpsy.cz/

inpsy.cz

COOLNET

web: http://www.coolnet.cz/

coolnet.cz

e-mail: info@psychologon.cz tel.: +420 549 497 794 ISSN: 1805-7160

Psychologický ústav Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Arne Nováka 1
602 00 Brno
Česká republika