Atraktivním vědcům věříme méně než jejich kolegům

avatar uživatele
Petr Gal
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Krásní vědci mohou přitáhnout dav, ale nepovažujeme je za tak akademicky schopné jako jejich méně atraktivní kolegy, zjistili psychologové z Cambridge ve výzkumu zveřejněném tento týden. Zdá se, že lidé při hodnocení vědeckých zpráv považují za hlavní zdroj informace tvář autora.

 

Studie opakovaně ukazují, že politický úspěch lze předpovědět z obličeje. Častěji nás totiž přesvědčí spíše to, jak člověk vypadá, než co říká. Vědecká zjištění jsou však pro naši budoucnost důležitější než zjištění prezidenta. Klíčová témata jako klimatická změna, udržitelnost produkce potravin či očkování zůstávají natolik podstatná pro přežití lidstva, že je v zájmu vědecké komunity tyto informace předávat tak, aby byly přijaty širokou veřejností. Cambridgeští výzkumníci proto zjišťovali, jaký dopad má vzhled vědců na to, o čem mluví.

 

Nejprve dobrovolníkům ukázali fotografie více než 300 britských a amerických výzkumníků a požádali je, aby ohodnotili jejich inteligenci a přitažlivost. Poté měli označit, jak moc se chtějí dozvědět další informace o práci daného vědce a nakolik důležitý a precizní výzkum podle nich provádí. Lidé se více zajímali o práci badatelů, které označili jako atraktivní a které považovali kompetentní a morální.

 

Když ovšem měli respondenti posoudit vědecké schopnosti vyfotografovaných badatelů, stala se atraktivní tvář přítěží. Čím lépe vypadali a čím více bodů na škále společenské přitažlivosti získali, tím méně dobrovolníci předpokládali, že provádí skutečně kvalitní výzkum. Tyto sociokognitivní vzhledové znaky dokonce "trumfly" i tradiční rysy, podle nichž běžně odhadujeme, jací lidé jsou: věk, pohlaví a etnicitu. Možná proto, že jsme v naší kultuře vybudovali představu „skutečného intelektuála“ jako sociálně plachého podivína.

 

Zatím není jasné, nakolik zjištěná data reálně ovlivňují šíření a přijímání vědeckých myšlenek veřejností. Vzhledem k popularitě vizuálních médií ale jde o stále důležitější otázku, tvrdí autoři studie. Výsledky podle nich ukazují především to, že věda je společenská aktivita, kterou považujeme za svébytný druh zábavy, u níž je atraktivita a přitažlivé vystupování žádoucí. To koneckonců dokládají populárněvědecká TED talks videa. Celou studii si můžete přečíst online v časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences.

 

Mimochodem, jak atraktivní je dle vás muž z úvodní fotografie?



Poznáváte jej?
Ten mladík s holubem není nikdo jiný než nejcitovanější psycholog minulého století. Tedy člověk, který ovlivnil naše smýšlení jako málokdo a dodnes jeho tvrzením důvěřujeme. Ano. Není to nikdo jiný než Burrhus Frederic Skinner.

 

Zdroje

  1. Gheorghiu, A. I., Callan, M. J., & Skylark, W. J. Facial appearance affects science communication [Online]. Proceedings Of The National Academy Of Sciences, 201620542-. https://doi.org/10.1073/pnas.1620542114

PARTNEŘI

OSEL.CZ

web: http://www.osel.cz/

OSEL.CZ

COOLNET

web: http://www.coolnet.cz/

coolnet.cz

e-mail: info@psychologon.cz tel.: +420 549 497 794 ISSN: 1805-7160

Psychologický ústav Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Arne Nováka 1
602 00 Brno
Česká republika